Den 27 november undertecknades ett femårigt avtal som innebär att Gourmet Food tar ett helhetsgrepp över försäljning och marknadsföring för varumärket De Cecco i Sverige.
Samarbetet påbörjades redan 2009, då stod Gourmet Food för försäljningen till svenska restauranger. Därefter har affären utvecklats till att för några år sedan också inkludera butik. Kunderna är utvalda ICA- Coop- och Hemköpsbutiker tillsammans med delikatessbutiker, näthandel och matkassar. Avtalets värde är omkring 150 miljoner kronor i konsumentledet.
”Intresset för riktigt bra pasta har ökat i Sverige, handlarna ser också att försäljningen av premiumprodukter bygger bättre marginaler. Avtalet gör att vi kommer kunna satsa betydligt bredare och våga mer”, säger Christian Dyjée, Marknadschef på Gourmet Food.
Fakta:
De Cecco är Italiens främsta och mest sålda premiumpastamärke. Sedan 1886 har man byggt sin verksamhet på kvalitet, noggrannhet och tradition. Tillverkningen sker i den lilla bergsbyn Fara S Martimo i regionen Abruzzo. Efter Italien är USA den största marknaden för de blågula paketen, följt av Japan, Frankrike, Storbritannien och Tyskland.