De Cecco utökar samarbetetAVTAL MED PASTA FÖR ÖVER 150 MILJONER

Bilden är från Urban Deli Nytorget som säljer De Cecco.

Den 27 november undertecknades ett femårigt avtal som innebär att Gourmet Food tar ett helhetsgrepp över försäljning och marknadsföring för varumärket De Cecco i Sverige.

Samarbetet påbörjades redan 2009, då stod Gourmet Food för försäljningen till svenska restauranger. Därefter har affären utvecklats till att för några år sedan också inkludera butik. Kunderna är utvalda ICA- Coop- och Hemköpsbutiker tillsammans med delikatessbutiker, näthandel och matkassar. Avtalets värde är omkring 150 miljoner kronor i konsumentledet.

”Intresset för riktigt bra pasta har ökat i Sverige, handlarna ser också att försäljningen av premiumprodukter bygger bättre marginaler. Avtalet gör att vi kommer kunna satsa betydligt bredare och våga mer”, säger Christian Dyjée, Marknadschef på Gourmet Food.

Fakta:

De Cecco är Italiens främsta och mest sålda premiumpastamärke. Sedan 1886 har man byggt sin verksamhet på kvalitet, noggrannhet och tradition. Tillverkningen sker i den lilla bergsbyn Fara S Martimo i regionen Abruzzo. Efter Italien är USA den största marknaden för de blågula paketen, följt av Japan, Frankrike, Storbritannien och Tyskland.